Op ontdekking!

27 maart 2019 - Toronto, Canada

Ik ben hier nu alweer bijna een maand (tijd gaat snel) en dus dacht ik het is weer eens tijd voor een nieuwe update uit Canada!

Op het moment ben ik Toronto aan het ontdekken. Het is een stad met meer dan 6 miljoen inwoners en meer dan 200 nationaliteiten. Dus ik ben voorlopig nog niet klaar (duurt nog wel even) Ik ben bij het oudste postkantoor van Toronto geweest. Deze bestaat al sinds 1834 en is nog steeds in gebruik. Natuurlijk kon een bezoek aan St.Lawrence Market niet ontbreken. Een markthal met meer dan 100 kramen met allerlei lekkere dingen, waaronder echte Nederlandse kaas! En voor alle shop liefhebbers, hier in Toronto hebben ze een mega winkelcentrum. Het Eaton centre bestaat uit vier verdiepingen winkelplezier. Er staat nog veel meer op mijn lijstje, waaronder de CN Tower, een van de hoogste torens van de wereld. Maar daarnaast zijn er nog vele andere dingen te zien en te doen. Te veel dingen dus en te weinig tijd. Haha!!

Zoals iedereen weet heb ik veel familie hier wonen, dus regelmatig maak ik een bezoekje. Leuk om iedereen te zien. Bij mijn laatste bezoek verbleef ik op de boederij. Super mooi winters landschap en een echte oude woonboederij met houtkachel (in plaats van centrale verwarming) Toen we gezellig 's avonds verzamelden bij de houtkachel (het was namenlijk erg koud) werden er verhalen over wolven, beren en coyotes verteld. Dat vond ik niet erg geruststellend maar ik dacht ik word hier vast als nieuwkomer getest. Maar midden in de nacht schrok ik wakker van een enorm lawaai wat ik nog nooit eerder in mijn leven heb gehoord! Ik kan jullie vertellen het waren geen koeien of katten, maar coyotes!! Nou daar zat ik dan rechtop in mijn bed. Denk maar niet dat ik daarna nog heb geslapen! Het verblijf was super leuk en gelukkig heb ik de coyotes niet gezien, maar alleen gehoord.

De kou is hier nog volop aanwezig. Af en toe een dik pak sneeuw. Gelukkig is Canada hier beter op voorbereid als Nederland. Ze kennen hier geen code oranje of rood als het flink sneeuwt. Iedereen gaat gewoon de weg op en de sneeuwschuivers zijn volop aanwezig. Het geeft wel enorm mooie plaatjes.

Om in de winter Canada te bezoeken heeft voordelen en nadelen. Een nadeel is de kou (gelukkig heb ik mijn mooie ANWB jas die mij warm houd) en een aantal voordelen zijn de Niagara watervallen (deze zijn met ijs toch ook wel heel bijzonder) en ik heb kunnen zien hoe Maple Syrup word gemaakt! Maple Syrup is een echt Canadees product. Het word gemaakt in de wintermaanden door sap van esdoornbomen. Ze maken een gat in de boom en stoppen een tuit daar in om de sap eruit te laten stromen. Vroeger kostte dat heel veel tijd (ik kan hier een hele geschiedenisles van maken maar zal ik niet doen) maar tegenwoordig kost het 4 tot 6 uur om van 40 liter sap 1 liter maple syrup te maken. En het is lekker en zoet!! Echt iets voor mij dus! Een pannekoek met maple syrup na kon dan ook niet ontbreken.

Er staat nog meer op mijn lijstje dus ik hou jullie op de hoogte!!

Groetjes Karien