Op naar het westen van Canada!

10 juni 2019 - Kelowna, Canada

Na weer even een rustige periode, waar ik wel door bleef gaan met het vrijwilligerswerk, was het dan nu echt tijd voor mijn trip naar het westen. Ik was enorm benieuwd naar wat dit zou brengen.

Allereerst is dit land zo inmens groot, dus ik vlieg naar het westen van Canada (anders doe ik er een eeuwigheid over) en dat kost me vier uur. Dus in dezelfde tijd dat wij in Europa bijvoorbeeld naar Turkije vliegen, vlieg ik even naar de andere kant van Canada! En als je een binnenlandse vlucht hebt, is er ook niet zoveel gedoe met douane. Je blijft in hetzelfde land, dus is er geen uitgebreide controle. Alles gaat veel sneller.

Mijn eerste bestemming was Calgary. Een redelijk grote plaats in het westen. Toch naar mijn mening niet heel erg bijzonder. Ze hadden ook een torentje waar je op kon, maar als je op de CN Tower bent geweest stelt dit niks voor. Dus die heb ik maar overgeslagen. Het regende pijpestelen, dus het deed me een klein beetje denken aan Nederland en daarom besloot ik maar op zoek te gaan naar een winkelcentrum. En die vond ik!! Weer een enorm indoor winkelcentrum van vier verdiepingen. Heerlijk droog en genoeg te zien. 's Middags met mijn nicht naar een paardenshow geweest. Dat is hier in Calgary ook een hot item. In juli is er "the Stampede" met allerlei cowboy-achtige dingen, zoals rodeo's en wagenracen met paarden. Dat lijkt mij ook erg leuk, maar dan ben ik weer terug in Holland!

Op zaterdagochtend vertrokken we naar de Rockies. Mijn nicht vertelde me wel over de mooie route door de bergen, maar pas als je de eerste bergen in zicht krijgt begrijp je precies wat ze bedoelt. Zo ontzettend mooi en onbeschrijfelijk! En dan is alles een "wauw" moment. Het is iets wat ik nog nooit eerder heb gezien en wat ik ook nooit meer zal vergeten. Helaas was er aardig wat bewolking en dus besloten we door te rijden naar Jasper. Dat ligt bovenin in the Rockies. Onderweg zijn we vele malen gestopt om foto's te maken, maar ik denk dat iedereen hier zelf een keer naar toe moet om het te ervaren. In Jasper was het weer iets beter en hebben we een hele mooie wandeling gemaakt. Het nam ons langs een berg en over een aantal bruggen. Echt heel mooi om te zien.

De volgende dag was het super weer. Helder en zonnig. Dus op naar Lake Louise. Dat meer zag er uit alsof het niet echt was. Zo helder en groen. Ook nu weer een wandeling gemaakt, maar deze was voor mij een behoorlijke beproeving. Het was alleen maar omhoog klimmen. Ik voelde al gauw alle spieren in mijn lijf, maar ja soms moet je er wat over hebben. Onderweg naar boven begon het zelfs te sneeuwen. Dat was echt heel apart. En toen we even stopten bij een ander meer, zei een vrouw naast me "nu moeten we even iemand vinden die een foto van ons wil maken" waarop ik zei "ooh dat wil ik wel doen hoor". Het zorgde voor een paar verbaasde gezichten. Je komt overal Nederlanders tegen! Haha!

De klim was echt heel erg zwaar (en dan bedoel ik echt heel erg zwaar, want ik voel mijn lijf nog steeds), maar als je dan boven komt is het echt de moeite waard. Het uitzicht was zo mooi. En iedereen feliciteerde elkaar met het behalen van de top!

Zodra je in the Rockies komt wordt er wel volop gezegd dat je allerlei dieren kan tegen komen. En dan vooral beren! Ik kreeg dus ook advies over wat ik moest doen als dat zou voorkomen. Gelukkig geen beer gezien. Maar wel heel veel andere dieren. Overal waren herten, eekhoorns, elanden, berggeiten en bergschapen. Het is een groot natuurpark dus je kan echt van alles tegen komen.

Op dit moment verblijf ik een week bij familie in Kelowna. Dit ligt tussen Calgary en Vancouver. Aan het einde van de week vertek ik naar Vancouver. Ik kan wel zeggen dat het westen totaal anders is als het oosten van Canada!

Groetjes Karien