De lente is (eindelijk) begonnen!

22 mei 2019 - Toronto, Canada

Natuurlijk moet ik beginnen met het feit dat Nederland het songfestival (na 44 jaar) weer heeft gewonnen! Ik ben supertrots, maar moet eerlijk bekennen dat ik dacht ik ga het dit jaar niet volgen, want we winnen toch nooit. En ja hoor zal je net zien dat ze winnen. Maar ik zou geen echte Hollander zijn als ik dat niet apetrots loop te verkondigen tegen iedereen. Ze hebben geen idee wat het songfestival is, maar dat maakt niet uit.

De afgelopen tijd heb ik weer wat meer van het mooie Canada mogen zien en dus dacht ik, ik doe weer even een verslagje.

Allereerst ben ik naar Algoquin Park geweest. Dit is een groot natuurpark met veel meren en veel wandelroutes. Ja ik kon er niet onderuit, ik moest ook wandelen hier. Maar het was zeker de moeite waard. Het is soms veel klimmen en klauteren (niets hier is plat) maar als je dan boven komt is het uitzicht ontzettend mooi! Wat ik wel weer een beetje spannend vond om te horen, is dat je in dat park ook beren en wolven, bevers en elanden tegen kan komen. Je weet maar nooit, maar geen beer of wolf gezien (gelukkig!) wel een eland. Maar een eland is geen bedreiging. Op de foto lijkt hij heel veel weg, maar hij was echt heel dichtbij. Het grappige was, dat zodra er ergens een auto stopte, stopten er gelijk ook tien andere auto's. Iedereen wilde weten of er iets te zien was, maar heel vaak was er niets te zien. Veel mensen gaan via kano's de meren over en kamperen dan ergens in het park. Ik logeerde (veilig) in een motel. Het is gebruikelijker om onderweg een motel te pakken. Die zijn namenlijk overal aanwezig en vaak goedkoper. De eerste nacht hadden we een prima motel. Hele grote kamer, maar de tweede nacht hadden we een motel aan de rand van een meer. Niet alleen een supermooi uitzicht, maar ook een super mooie locatie aan de rand van het park. Ook daar kwam ik er niet onderuit en heb het nodige gewandeld.

Toch grappig dat ik steeds weer Nederlandse dingen tegen kom. Zit ik in een restaurant en pak de menukaart (dit was in Algoquin Park) en het eerste wat op de menukaart staat zijn Nederlandse bitterballen! Blijkt dat de eigenaar Nederlands is. Zo kom ik ook tijdens mijn stedentrip naar Montreal, Quebec en Ottowa een cruiseschip uit Zaandam/Rotterdam tegen. Wie had dat gedacht.

Afgelopen weekend heb ik een stedentrip gedaan naar Montreal, Quebec en Ottowa. Tja als ik hier ben, wil ik toch proberen zoveel mogelijk van het land te zien. Ik ging op een bustour en de bus was volgeladen met allerlei nationaliteiten. Mensen uit Australie, Polen, India, Schotland, Amerika en natuurlijk (niet te vergeten) uit Holland. Het was een gevarieerd gezelschap en leverde soms ook wel bekijks op. Persoonlijk vond ik Montreal niet echt bijzonder. Het was wel net alsof ik in Frankrijk was beland. Alles is in het frans! Quebec daarentegen was wel erg mooi. Veel mooie straatjes en ook veel musea en mooie gebouwen. Mijn doel in Quebec was ook om (nu eindelijk) poutine te eten. Ze hadden een bepaald restaurant aangewezen dat de beste poutine verkocht. Dus zoals je wel kunt verwachten ging ik daar naar op zoek en wie kwam ik tegen? Bijna de hele bus! Iedereen had dus hetzelfde doel. Het is een gerecht met friet, jus en blokken kaas die erop smelten. Een bom vet dus! Maar wel heerlijk hoor. Alleen als je dat hebt gegeten zit je voor de rest van de dag echt vol. We verbleven twee nachten in een mooi hotel in Montreal en een super heerlijk buffet ontbijt. Ottowa is de hoofstad van Canada en tijdens ons bezoek was het tulpfestival in volle gang. En rara waar komen de tulpen vandaan? Inderdaad uit Nederland! Weer een stukje Nederland in Canada. Ottowa is ook een mooie stad met veel geschiedenis. En om onze tour compleet te maken, gingen we ook nog op een mini cruise. Even een uurtje varen langs de 1000 eilanden. Het grappige was dat aan de ene kant van het water ligt Canada en aan de kant ligt Amerika. En daardoor zijn sommige eilandjes Amerikaans en sommige Canadees. We zijn nergens aan land gegaan, maar ik zou bij de Amerikaanse eilanden ook niet van boord kunnen gaan omdat ik daar geen visum voor had! Maar Amerika is dus heel dichtbij! Boottocht was erg mooi, maar het waaide af en toe flink. En we waren net op tijd bij de boot, want daarna kwamen er zo'n 200 chinezen. Het was alsof we in China waren.

Nu ben ik mij weer aan het voorbereiden voor de volgende reis. Over een kleine twee weken vlieg ik naar Calgary en ga ik een roadtrip doen door de Rockies! Ook daar heb ik erg veel zin in!

Zoals altijd hou ik jullie op de hoogte!

Groetjes Karien